Nowe technologie a poszukiwanie pracy

Nowe technologie a poszukiwanie pracy

2021-06-27

Nowe technologie informatyczne zrewolucjonizowały nasz sposób wykonywania obowiązków na wielu stanowiskach, a także proces szukania pracy. Już od dawna zdecydowana większość z nas po nowe ogłoszenia nie sięga do lokalnej prasy, nie odwiedza osobiście kolejnych zakładów pracy, by złożyć tam swoje papierowe CV i list motywacyjny. Wiele kroków, które musimy wykonać, by zdobyć zatrudnienie, zajmuje dziś znacznie mniej czasu i jest prostszych niż jeszcze 5 czy 10 lat temu.

Nawet rozmowa kwalifikacyjna – kojarzona przecież ze spotkaniem w cztery oczy z rekruterem w siedzibie firmy – dziś może odbywać się online. Co jeszcze się zmieniło w sposobie poszukiwania pracy? Oto trzy przykłady wykorzystania technologii w służbie rekrutacji i wpływ, jaki mają na sytuację kandydatów i sposób działania rekruterów.

Aplikacje na telefon

Już od dłuższego czasu popularnym sposobem na pozyskiwanie kandydatów przez firmy jest ogłaszanie się na portalu pracy. Tego typu strona udostępnia osobom poszukującym zatrudnienia obszerną bazę ofert w różnych branżach i dodatkowo narzędzia rekrutacyjne ułatwiające aplikowanie i przyspieszające cały proces. Wszystko, czego potrzeba, by znaleźć rekrutację, znajduje się zatem w jednym miejscu w sieci. Popularnym serwisem, zapewniającym profesjonalną pomoc w rekrutacji pracodawcom i ich przyszłym pracownikom, jest praca.pl. To również przykład portalu, który stawia na nowoczesne rozwiązania i daje swoim użytkownikom możliwość korzystania z aplikacji mobilnej. 

Aplikacja praca.pl ma wiele opcji. W telefonie czy tablecie można wyszukać oferty pracy, zrobić szybki przegląd nowych ogłoszeń, zgodnie z preferencjami użytkownika, zlokalizować siedzibę firmy na mapie. Przez apkę mamy też dostęp do takich funkcji jak na stronie WWW – możemy zalogować się do naszego konta kandydata, edytować CV i pobrać je w formacie PDF, aplikować jednocześnie na wiele ofert, ustawić powiadomienia o nowych ogłoszeniach. Co więcej, apka ma polską i angielską wersję językową. Rekrutacyjne aplikacje na telefon czy tablet to duża wygoda. Podobnie jak sam portal pracy.

Dziś mamy szeroki dostęp do wielu stron z ogłoszeniami. Oferty zatrudnienia znajdziemy w mediach społecznościowych, na forach czy w witrynach poszczególnych firm. Serwisy rekrutacyjne skupiają się na łączeniu ze sobą pracodawców i potencjalnych pracowników. Korzystając z nich jako kandydaci, mamy pewność, że trafimy na zweryfikowane przez ekspertów portalu ogłoszenia i że będą one zawierać wszystkie niezbędne elementy. Wyszukiwanie ogłoszeń – zarówno w mobilnej apce, jak i na stronie, to bardzo proste zadanie dzięki dostępnym filtrom. Wybór portalu pracy jako głównego narzędzia w szukaniu pracy jest także korzystny ze względu na wygodę korzystania. Zakładając konto na praca.pl, mamy dostęp do profilu kandydata, naszego CV, zgłoszeń, które już wysłaliśmy i ofert, którymi jesteśmy zainteresowani, z dowolnego urządzenia! Nie trzeba więc rezerwować sobie kilkudziesięciu minut na przeglądanie różnych stron na komputerze. Możemy sprawdzać aktualne ogłoszenia w każdej chwili i miejscu, aplikować do pracy w bardzo prosty sposób.

Wideorozmowy

Możliwość odbywania rozmów online to kolejny przykład dużego wpływu technologii na rekrutację. Sprawdziła się ona świetnie w dobie pandemii koronawirusa. Wideorozmowy dały szansę na komunikację najbardziej zbliżoną do tej twarzą w twarz, podtrzymanie więzi między pracownikami, kontynuowanie nauki w szkołach i na studiach. Możliwość prowadzenia rozmowy o pracę online umożliwiła też rekrutację z całkowitym zachowaniem zasad bezpieczeństwa, dystansu społecznego. Część firm decyduje się na w pełni zdalne procesy naboru. To duże udogodnienie także dla kandydatów. Po pierwsze ułatwia szukanie pracy z dala od miejsca zamieszkania – dla pracowników zdalnych albo osób, które planują migrację zarobkową. Po drugie otwiera drzwi do aktywności zawodowej dla osób mało mobilnych.

Rozmowy za pośrednictwem komunikatorów wideo to także ograniczenie kosztów i oszczędność czasu. Rośnie liczba firm, które decydują się na prowadzenie rekrutacji zdalnej, bez osobistych spotkań rekruterów z kandydatami. Na praca.pl możemy filtrować ogłoszenia właśnie pod tym kątem – wystarczy w wyszukiwarce ofert zaznaczyć opcję "rekrutacja online". Co ważne, taką formę prowadzenia rozmów z potencjalnymi pracownikami wybierają nie tylko przedsiębiorstwa zajmujące się technologią i wielkie międzynarodowe korporacje. Także mniejsze, lokalne firmy coraz częściej przekonują się, że korzystanie z nowoczesnych rozwiązań jest korzystne.

Big data

Terminem big data określa się zbiór danych o dużej objętości, różnorodnych i stale się zmieniających. To dane z wielu źródeł, gromadzone i analizowane, aby uzyskać nowe informacje. Ze względu na ich ogromną ilość i złożoność do przetwarzania i analizowania takich informacji używa się nowych technologii, przede wszystkim artificial intelligence, czyli sztucznej inteligencji. Brzmi na skomplikowane? Takie jest, ale z efektów szybkiego gromadzenia danych, niemal w czasie rzeczywistym, i ich przetwarzania korzystamy na co dzień, np. włączając mapę pokazującą informacje o korkach drogowych, kolizjach i sugerującą nam najszybsze trasy.

Big data ma ogromne możliwości w wielu różnych obszarach. Innowacyjne rozwiązania stosowane są w przemyśle, rolnictwie, opiece zdrowotnej, sektorze publicznym czy transporcie. Zmienia się także oblicze Human Resources. W jaki sposób? Zastosowań artificial intelligence i big data jest bardzo wiele.

Dzięki analizie z udziałem sztucznej inteligencji danych z przeprowadzonych już rekrutacji można lepiej przygotowywać się do kolejnych naborów, stworzyć profil umiejętności pracowników, ocenić, jakie działania przyniosły najlepsze rezultaty i na nich skupić się w przyszłości. To pozwala na optymalizację kosztów. Kolejną zaletą jest możliwość automatyzacji monotonnych i pracochłonnych procesów, co usprawnia pracę rekruterów i ogranicza liczbę popełnianych błędów, a więc umożliwia nabór najlepszych pracowników. 

Dane na temat tego, jakie kanały komunikacji pozwoliły trafić do największej liczby potencjalnych kandydatów, jak wygląda aktywność użytkowników w internecie, umożliwiają prowadzenie rekrutacji z większą precyzją, wykorzystywanie wyłącznie najskuteczniejsze dla danej organizacji narzędzi.

Zalety nowej technologii

Nowe technologie szturmem wdarły się do wielu dziedzin naszego życia, w tym do obszaru HR. Czy za jakiś czas sztuczna inteligencja w pełni zastąpi HR-owców, a proces pozyskiwania pracowników całkowicie się zautomatyzuje? Trudno wyobrazić sobie taki scenariusz, jednak technologia już dziś dużo zmieniła. Przede wszystkim ułatwiła i przyspieszyła pierwsze etapy rekrutacji. Portale z ofertami pracy, ale też media społecznościowe to miejsca, gdzie kandydatów szuka się szybko i bez ponoszenia znacznych kosztów oraz zaangażowania wielu pracowników działu HR. Analiza danych z poprzednich rekrutacji i trendów dotyczących użytkowania internetu ułatwia wybór kanałów i sposobów komunikacji, pozwala na zmniejszenie dystansu między rekrutującym a kandydatami.

Także selekcja aplikacji stała się prostsza. Aplikując przez internet, kandydat, poza wymogiem nadesłania CV, często jest też proszony o wypełnienie krótkiego formularza, gdzie zaznacza się poziom wykształcenia, długość stażu pracy i oczekiwane wymagania finansowe – zazwyczaj w formie widełek. Na podstawie takich informacji komputer może wstępnie wybrać aplikantów, którym warto przyjrzeć się bliżej i odrzucić kandydatury zupełnie niezgodne z oczekiwaniami firmy. I dalej, dzięki algorytmom można odsiać kandydatów, którzy nie spełniają podstawowych warunków. Takie nowe możliwości, potocznie mówiąc, ułatwienie sobie życia, pozwalają rekruterom pracować szybciej i efektywniej.

W tym miejscu warto też wspomnieć o chatbotach. To programy komputerowe, które prowadzą konwersacje w czasie rzeczywistym, tekstowo bądź głosowo, odwzorowując ludzkie zachowania, emocje. Sztuczna inteligencja może zastąpić pracownika HR we wstępnych rozmowach, poprosić o najważniejsze informacje, udzielić odpowiedzi na powtarzające się pytania. Taki wirtualny asystent wspiera także etap onboardingu, towarzysząc nowemu pracownikowi we wdrożeniu się w obowiązki. Co więcej, chatboty wykorzystujące AI zbierają i przetwarzają informacje, "uczą się" i są coraz skuteczniejsze. Podsumowując, inwestycje w nowe technologie po prostu się opłacają, także jeśli chodzi o zarządzanie zasobami ludzkimi w firmach.